Ako sa zbaviť strachu a stresu z nedostatku času? 

Strach, stres, panika z toho, čo ste všetko nestihli urobiť.

Nestíham…

Neviem prečo, ale tieto slová alebo vety zaznievajú v mojich ušiach čoraz častejšie. A tak som si povedala, že idem sa pozrieť tomu na zúbky. Nie, neprihlásila som sa na medicínu a začala študovať zubárčinu. Ale reálne som sa začala zamýšľať nadtým, prečo sa to u niektorých ľudí objavuje častejšie a u niektorých vôbec. Nešla som cestou prieskumu, alebo dotazníku. Išla som na to svojou cestou – pozorovaním, počúvaním a sledovaním. Aby som neskôr mohla napísať tento článok „Ako sa zbaviť strachu a stresu z nedostatku času“.

Čo nasledovalo potom?

A neostalo len pritom, pretože mám rada fakty, stíhala som popritom aj čítať literatúru, ktorá akosi korešpondovala s touto témou. Povedzme, že som si chcela porovnať moje zistenia t.j. teóriu vs prax. A prišla som postupne k záveru (čisto subjektívne), že títo ľudia majú niečo spoločné. Túžia robiť 100 vecí naraz a keď príde niečo zaujímavé, tak si priberú ďalšiu 101, aby im náhodu niečo neušlo. Ja nehovorím, že to je zlé. Ani nikoho nesúdim, neodsudzujem. Máme každý svoj život a žime tak, aby to bolo v súlade s naším nastavením, našimi hodnotami a prioritami (viac o hodnotách si môžete prečítať v mojom článku „Hodnoty ako základ všetkého“).

Ale…

Keď už sa vydajú cestou multitaskingovou, tak potom by s tým mali byť stotožnený. Že to nie je o tom, koľko toho stíhajú, ale či sú vo finále spokojní. Či to nie je len o tom, aby sa s niekým, porovnávali alebo nedajbože s ním súťažili. Podvedome si vytvárajú na seba tlak a budujú si strach a stres z nedostatku času. Čiže buď chcete robiť tých 100 naraz a ste spokojní a šťastní. Alebo s tým niečo urobíte a nesťažujete sa, že nestíhate.

Povedzme si úprimne.

Čo je za tým? Je to pocit menejcennosti? Alebo pocit dokazovania, že to zvládnem a že na to mám.

Ako sa teda zbaviť strachu a stresu z nedostatku času? 

Ako si môžete LEPŠIE ZORGANIZOVAŤ ČAS (alebo inak povedané time management. Dobrý a výstižný článok bol nedávno publikovaný na Forbes „How to level up your time management skills in 2022). Zorganizovať ho tak, aby činnosti, ktoré vykonávate boli v súlade s vašimi hodnotami a najbližšími v rodine.

Ako a kde môžete začať:
  1. V nedeľu si nájdite 30 minút a spíšte si všetky činnosti, ktoré ste v daný týždeň robili (t.j. pondelok až nedeľa).
  2. Pozrite sa na tieto činnosti a reálne sa zamyslite, či všetko z toho bolo potrebné, užitočné. Ak si pamätáte koľko času ste strávili pri daných činnostiach, kľudne si doplňte aj čas (minúty, hodiny).
  3. Zo zoznamu si teraz vyškrtajte položky, ktoré tam nemuseli byť. T.j. strácali ste čas zbytočne (napr. facebook, TV, internet…).
  4. Teraz si spíšte úlohy, ktoré vás čakajú na nasledujúci týždeň. Zohľadnite každého člena rodiny (krúžky, cestu autom, doktorov…).
Vzniknú vám 2 zoznamy, v ktorých uvidíte nasledovné:

PRVÝ: Vám práve ukázal, kde a kedy získate čas pre seba, keď vynecháte činnosti, ktoré ste vyškrtali.

DRUHÝ: Vám ukázal, koľko času potrebujete na jednotlivé úlohy. Voľte podľa priorít. Ak máte doktora, ktorého odkladáte mesiace, dajte si to ako prioritu. Ak majú deti krúžky a vozíte ich, skúste porozmýšľať, ako môžete využiť tento čas, keď ich čakáte (napr. meditácia v aute, prechádzka po okolí…).

Ak vidíte, že vás čaká náročný týždeň a zvyknete variť, uľahčite si to. Nerobte 3-chodové menu ako obyčajne, ale skombinujte 2x aj studenú večeru. Členovia rodiny to určite prežijú a vy získate čas pre seba.

Rozmeňte si to vždy na drobné. Také malé zhrnutie, alebo opakovanie je matkou múdrosti:
  • Pozrite sa pravde do očí, kde a ako trávite váš čas.
  • Plnohodnotne, alebo prokrastinujete?
  • Čo vlastne robíte ten celý deň, týždeň?
  • Ako si môžete jednotlivé dni vylepšiť a niektoré činnosti zjednodušiť?

 

Že sa to nedá? Čo je za tým? Prečo odmietate zaviesť zmenu do života?

Pridám tu malý návod, ktorý som využila ja pred pár rokmi. Samozrejme, nie je to návod pre všetkých, ale povedzme, že väčšine ľudí, ktorí ho otestovali v praxi, funguje.

„U mňa v živote celkovo fungovala organizácia času. Keď sme išli s mužom do Ríma, tak som mala excelovskú tabuľku, v ktorej bolo všetko rozplánované až do minúty… Či sa so mnou nerozišiel? Nie, našťastie sme stále spolu a ustál túto moju vtedajšiu „úchylku, precíznosť“. Mne išlo o to, aby sme za ten krátky čas, čo najviac videli (ok spontánnosť vtedy nemala miesto, ale fakt sme mali len 3,5 dňa času). Pretože kto bol v Ríme, vie o čom hovorím. Treba ho jednoducho zažiť…a nie raz. Mesto, ktoré má svoje čaro, svoju silu. Cítila som, že na toto miesto ešte raz prídem. A to som si povedala, že do zahraničia nechodím na to isté miesto…S Rímom túto moju zásadu, veľmi rada poruším“.

A pridám ešte ďalší ZLEPŠOVÁČIK:

✔️Môžete začať od konca – aký je taký ideálny stav, ktorý by ste chceli mať? Ako by mal taký ideálny týždeň vo vašom živote vyzerať? (píšte píšte, nech sa papier plní vašimi myšlienkami, túžbami).

✔️ Priorita – teraz si napíšte, čo je pre vás to najdôležitejšie, čo potrebujete urobiť.

Ako zistíte čo je pre vás priorita? Ako zistíte, čo je pre vás dôležité? Predsa zistením hodnôt 🙂 . Podľa hodnôt viete, akým smerom sa uberať. Či sú to činnosti spojené s rodinou, alebo sú to činnosti spojené s kariérou, alebo so zdravím. Ak je vaša hodnota zdravie, tak návštevu u zubára, špecialistu by ste mali mať ako prvú na zozname.

Nedá sa robiť 100 vecí naraz. Jednoducho to nejde. A ak niekto tvrdí, že sa to dá, tak má pomoc od rodiny, upratovačku, aupair, dobrého manžela atď. Pretože všetky veci robiť na 100% bez pomoci sa jednoducho robiť nedajú. Bez toho, aby niekto trpel. Bez ujmy na zdraví…

Buďte k sebe úprimní, buďte sebakritickí a priznajte si, že nemusíte byť božskí a dokonalí. Choďte na to postupne.

A keď si s tým neviete poradiť, nájdite si odborníčku, ktorá vám pomôže nájsť hodnoty a zadefinovať si cieľ. A potom to už je len krôčik k tomu, aby ste si určili tie správne priority v živote. Nielenže tým získate čas pre seba, ale sa aj zbavíte zbytočného strachu a stresu z nedostatku času.

PS: A čo na záver? Môžete sa pozrieť na svoj potenciál aj prostredníctvom znamenia 🙂